În urma experienței de peste 15 ani în domeniul vizual, în design, arhitectură și artă, am descoperit că cel mai important lucru în cadrul procesului de creație este primul pas. Adică cristalizarea ideii și direcției viitorului produs al imaginației. Prin prisma experienței de 5 ani în Agenția Creionetica am înțeles că nu doar agenția este vizată în idea care se transformă într-un produs, la el contribuie activ și clientul: este o muncă în echipă.
Așadar pentru fiecare campanie sau proiect, fie ca reprezinți o organizație sau o firmă, ai nevoie de o agenție de specialiști cu care să colaborezi pentru impact, vizibilitate și rezultate excelente. Poți alege să colaborezi punctual cu un freelancer, dar cu o agenție de comunicare este important să te folosești de toate instrumentele disponibile pentru a genera: o campanie, un logo, afiș, videoclip, spot, interviu, website, comunicat de presă sau alte nevoi la standarde înalte.
Indrăznește să lucrezi cu un instrument
Dăcă comunicarea cu agenția specializată iți pare dificilă pentru că nu stăpânești limbajul tehnic, trebuie să știi că există un instrument esențial, creat în acest sens. Acesta răspunde nevoilor tale și cu ajutorul lui poți explica fără probleme ce iți dorești. Cu ajutorul briefului vei clarifica nevoia, și ție și agenției cu care te-ai parteneriat. Vei ajunge să traduci cum te poate ajuta o echipă de creativi să obții ce dorești, pe măsura așteptărilor tale și, mai mult de atât, să te reprezinte în totalitate.
Prin ce se definește brieful de creație
Brieful este un formular cu informații succinte despre un proiect, brand, un serviciu/produs ce urmează să fie proiectate și care impune, de obicei, un set de reguli și standarde ce trebuie respectate pentru a se atinge obiectivele propuse.
Specialiștii definesc acest instrument de comunicare și publicitate definit astfel: “un brief creativ setează limitele printr-un departament dintr-o agenție, 7 specialiști precum art directorul, creative directorul, copywriterul, designerul, graficianul, ilustratorul și implementatorul web, implicați în crearea mesajului și materialelor de comunicare pot face ce știu ei mai bine, să creeze un material eficient și memorabil.” (Eric, Kim, Margaret, & Ronald, 2012, p. 144)
7 tipuri de briefuri utile între organizație și agenție:
Sunt mai multe tipuri de briefuri dintre care am ales sa enunerăm 7:
- de creație – prin care departamentul de creație din agenție întelege nevoile și așteptările clientului
- contractual – un document legal care include și ințelegerea financiară între tine și agenția furnizoare
- formal – nu este un document legal, ci doar o înțelegere a nevoilor și produselor furnizate
- informal – o ințelegere verbală
- cooperativ – în cazul unei colaborări între mai mulți furnizori care fac echipă pentru organizația ta
- de negociere – pentru faza de setare a cadrului colaborării
- de comandă – în momentul în care se accesează serviciile unei agenții în mod direct de către instituții sau mai mulți parteneri de proiect.
Dintre tipurile de briefuri enumerate mai sus, cel de creație este cel mai important în realizarea materialelor de comunicare. Așadar, vom detalia procesul de realizare al unui astfel de brief.
9 sfaturi esențiale pentru un brief de creație clar și eficient
Datorită vastei experiențe în domeniu și colaborărilor cu peste 60 de clienți, organizații și firme foarte diverse, avem următoarele sfaturi pentru un brief de creație:
1. Alege modelul potrivit
Fiecare agentie foloseste deja niste modele testate de brief pe care le poti solicita cand incepi o colaborare. Ce trebuie retinut este ca un brief-ul este un document deschis pe care il poti completa si personaliza in functie de situatie.
El este fundamental pentru întreg procesul de creație. Toată echipa creativă se va ghida după acest document și un brief bine gândit și bine comunicat rezolvă jumătate din munca de creație. Pe de altă parte, un brief slab sau grăbit va lungi foarte mult procesul creativ și, de cele mai multe ori, se va reface.
2. Lucrează în echipă
Implică toată echipa în completarea briefului. De cele mai multe ori viziunea ta nu e aceeași cu viziunea echipei și cu nevoile proiectului. Membrii echipei sunt oameni diverși, cu o cultură vizuală variată și standarde diferite. Asta nu înseamnă ca diferențele nu se pot aduce la unison în orice organizație și dacă cineva își asumă o viziune pentru proiect, restul colegilor nu pot beneficia și ajunge la aceleași concluzii în timp.
De reținut este că oamenii se atașează de brandul organizației și devin subiectivi. Trebuie pastrată în minte acea detașare care te ajută să fii proaspăt în comunicare.
3. Stabilește strategia de comunicare
Procesul creativ apare abia dupa ce ți-ai clarificat 6 dintre cele mai importante aspecte în strategia de comunicare:
- Obiectivele
- Publicul țintă
- Mesajul
- Tacticile
- Canalele de comunicare
- Impactul
Pentru mai multe informații poți citi articolul despre cele 7 etape esențiale ale strategiei de comunicare cu impact social, mai ales partea despre publicul țintă căruia i se adresează campania și proiectul tău.
4. Fii cât mai explicit
Adaptează-ți limbajul și exprimarea pe înțelesul tuturor. Un brief ajunge la art director, grafician, copywriter, DTPist, oameni care nu au aceeași expertiză ca și tine. Ține cont că așa cum tu nu ințelegi limbajul tehnic al unui designer, nici el nu îl va ințelege pe al tău.
Încearcă să explici în noțiuni simple, mai ales că orice se poate comunica pe înțelesul tuturor, iar scopul tău e să te faci înțeles de publicul țintă.
5. Ședință de debriefing obligatorie
Sedința de debriefing cu echipa de creație din agenție și persoanele decidente din organizația ta ajută la clarificarea mesajelor scrise în brief. Pregătiți o listă de întrebări cheie prin care sa vă asigurați că s-a înțeles mesajul vostru. Puteți fi siguri că și ei au întrebări la rândul lor.
Dacă doar una din “tabere” are întrebări, fie sunteți deja un bun comunicator, fie ceva este în neregulă și să vă așteptați la rezultate care necesită îmbunătățiri.
6. Setează un calendar realist
AProcesul de creație durează. Livrabilele, conceptul, mesajul, vizualul iau timp și se bazează pe un schimb de feedbackuri între agenție și client, și cel mai des aici se pierde timp.
7. Folosește moodboardul
Moodboardul este un colaj de elemente vizuale care te ajută să stabiliți cu echipa de creație direcția vizuală potrivită proiectului tău. Este un instrument de lucru util care te va ajută să comunici echipei tale direcția vizuală pe care agenția dorește să o exploreze.
8. Primul draft creativ
Această etapă iți va arăta cât de bună a fost comunicarea cu agenția și dacă ai fost suficient de clar.
Dacă propunerile grafice sunt complet surprinzătoare, înseamnă că până în acest punct comunicarea nu a fost clară.
Ar trebui să vă întoarceți la etapa 1 a procesului și să identificați unde s-a pierdut informația.
9. Feedback-uri punctuale
De cele mai multe ori clientul stabilește ritmul în care se lucrează la proiect. 4 situații care generează întârzieri în procesul de creație:
- Feedbackul este trimis cu întârziere
- Echipa este nehotărâtă
- Feedbackul nu este suficient de clar încât să ghideze agenția spre o soluție
- Parametrii colaborării sunt incorect setați și feedbackurile continuă la nesfârșit
În concluzie, claritatea în completarea briefului aduce rezultatele dorite. Încearcă să surprinzi cât mai clar, prin imagini și exemple vizuale, ce iți dorești de la agenție. Astfel, comunicarea va fi mai eficientă, iar procesul va dura mai puțin timp.